In november zijn we gestart met een nieuw project: het inrichten van je eigen omgeving.
Er zijn grote en kleine landen, landen met veel inwoners en landen met weinig inwoners. In sommige landen wonen de mensen dicht op elkaar, in andere landen wonen ze juist verspreid. Hoe gaan we zorgvuldig en slim met de beschikbare ruimte om? En is dat in elk land hetzelfde?
Groep 1-2 onderzoekt hoe de mensen wonen in hun straat;
Groep 3-4 gaat zorgen voor hun wijk;
Groep 5-6 onderzoekt hoe je je vrije tijd in je buurt kunt besteden;
Groep 7-8 heeft de focus op de ontwikkeling van gemeente Nijkerk.
De aandacht voor je eigen omgeving gaat elke keer een stukje verder:
- van dichtbij naar veraf: kinderen leren over de inrichting van hun huis, de straat, de wijk, het dorp en de gemeente en provincie;
- van leven naar genieten: kinderen maken dagelijks gebruik van voorzieningen zoals de riolering en de groenvoorziening, maar ook van voorzieningen voor onze vrije tijd zoals speelterreinen;
- van onderhoud tot ontwerp: kinderen onderhouden of ontwerpen zelf hun omgeving;
- van globale kaart naar gedetailleerde plattegrond: kinderen leren kaartlezen en kaarten maken, ze schatten afstanden en rekenen met schaal;
- van nu naar vroeger en de toekomst: kinderen bekijken hoe hun omgeving er vroeger uitzag en hoe hun omgeving zich ontwikkelt.